Πως προετοιμάζομαι για τις Πανελλήνιες
Όσο πλησιάζει η έναρξη των Πανελληνίων Εξετάσεων, το άγχος των υποψηφίων κορυφώνεται, αφού όλοι επιθυμούν για τον εαυτό τους το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Το άγχος αυτό, όμως, πρέπει πριν από όλα να καταπολεμηθεί, γιατί διαφορετικά μπορεί να δημιουργήσει πολλά και σοβαρά προβλήματα.
Το να έχει ένας υποψήφιος άγχος είναι φυσιολογικό, αλλά επιβάλλεται όλοι να το «τιθασεύσουν», καθώς οι μέρες που ακολουθούν είναι πολύ σημαντικές για την προετοιμασία των υποψηφίων και πρέπει να χρησιμοποιηθούν για ουσιαστική μελέτη, επαναλήψεις και προετοιμασία για την ώρα των εξετάσεων.
Ο υποψήφιος οφείλει να κατανοήσει ότι οι εξετάσεις είναι μία μόνο από τις πολλές «μάχες» που θα δώσει στη ζωή του και πρέπει να κοιτά το μέλλον με αισιοδοξία, να διατηρεί αμείωτη την προσπάθειά του, να είναι πειθαρχημένος και να μην απαιτεί από τον εαυτό του την τελειότητα. Άλλωστε, είναι δεδομένο ότι οι υψηλές επιδόσεις στις εξετάσεις απαιτούν πειθαρχία, οργάνωση και μικρές αλλά διαρκείς θυσίες, χωρίς υπερβολές. Όμως η μεγιστοποίηση της απόδοσης των υποψηφίων στις γραπτές τους εξετάσεις απαιτεί τον έλεγχο του άγχους και την αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου που απομένει μέχρι τις εξετάσεις.
Πώς όμως είναι δυνατόν να το επιτύχουν αυτό οι υποψήφιοι;
Οργάνωση χρόνου
Η πιο σημαντική τεχνική είναι η οργάνωση του χρόνου και των κύκλων επανάληψης και η καταγραφή με μολύβι και χαρτί του προγράμματος μελέτης που θα ακολουθήσει ο υποψήφιος αυτή την περίοδο μέχρι και την τελευταία ημέρα των Πανελληνίων Εξετάσεων. Το ιδανικό θα ήταν στο πρόγραμμα αυτό να καταγράφεται αναλυτικά ο χρόνος που πρόκειται να αφιερώσει ο υποψήφιος σε κάθε μάθημα. Η τήρηση του προγράμματος αποτελεί το καλύτερο ελιξίριο για τη βελτίωση της ψυχολογίας των υποψηφίων, καθώς δημιουργεί αίσθημα ικανοποίησης.
Θετική σκέψη
Είναι γνωστό πως οι υποψήφιοι αυτή την περίοδο επικρίνουν τον εαυτό τους για όσα μέχρι στιγμής δεν πέτυχαν και προδικάζουν το μέτριο ή αρνητικό αποτέλεσμα των εξετάσεων. Πρόκειται για το λάθος της «αυτοεκπληρούμενης προφητείας», δηλαδή της αρνητικής πρόβλεψης που οι ίδιοι οι υποψήφιοι πραγματοποιούν για το μέλλον τους. Αυτή η στάση, όμως, δεν είναι δυνατό να συνεχιστεί.
Ποια είναι η σωστή στάση; Η θετική σκέψη! Η σκέψη η οποία μας προετοιμάζει να περιμένουμε θετικές εξελίξεις.
Συνθήκες μελέτης
Επιστημονικές μελέτες υποδεικνύουν ότι οι κατάλληλες συνθήκες μελέτης μεγιστοποιούν την αποτελεσματικότητά της. Από τις μελέτες αυτές φαίνεται ότι οι πρωινές ώρες είναι κατάλληλες για μελέτη ύλης που περιέχει θεωρία, γεγονότα, λεπτομέρειες και έννοιες. Το απογευματινό και βραδινό διάβασμα είναι καλύτερο για επαναλήψεις και για ύλη που δεν περιέχει λεπτομέρειες, ενώ οι βραδινές ώρες ευνοούν την κριτική επεξεργασία. Η βραδινή μελέτη συγκρατείται καλύτερα στη μνήμη, όταν ακολουθεί αμέσως μετά ο ύπνος χωρίς να παρεμβάλλεται άλλη δραστηριότητα.
Επίσης, η στάση του σώματος κατά τη διάρκεια της μελέτης επηρεάζει πολύ τη φυσιολογία του ανθρώπινου οργανισμού, την αναπνευστική λειτουργία και την κυκλοφορία του αίματος, με αποτέλεσμα να ενισχύει ή να περιορίζει την πνευματική διαύγεια και την εγκεφαλική λειτουργία.
Συστήνεται λοιπόν, στους υποψηφίους να μελετούν διατηρώντας όσο το δυνατό πιο όρθια τη σπονδυλική τους στήλη, να μη σκύβουν και περιστασιακά να διακόπτουν για λίγα λεπτά τη μελέτη τους για λίγες ασκήσεις και κίνηση, που θα βελτιώσει την οξυγόνωση του εγκεφάλου και την κυκλοφορία.
Αγαπητέ Υποψήφιε,
Πριν αρχίσεις τη μελέτη:
Διώξε αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα
Ακολούθησε μια τεχνική αυτοσυγκέντρωσης και χαλάρωσης διάρκειας μόλις λίγων λεπτών
Κάθισε αναπαυτικά στην καρέκλα, κλείσε τα μάτια και για τα επόμενα δύο λεπτά μη σκέφτεσαι παρά μόνο ευχάριστα θέματα.
Το επόμενο λεπτό άρχισε το διάβασμα!
Ύπνος – Διατροφή
Επιπλέον, απαιτούνται σωστός ύπνος και καλή διατροφή, ώστε να επιτύχουμε το μέγιστο αποτέλεσμα στη μελέτη μας. Για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου απαιτούνται γύρω στις 6 ώρες ύπνου κάθε ημέρα, οι οποίες δεν πρέπει να κατανέμονται τυχαία κατά τη διάρκεια του 24ώρου αλλά να είναι νυχτερινές ώρες, ξεκινώντας περίπου από τα μεσάνυχτα. Μεγάλης διάρκειας μεσημεριανός ύπνος δεν συστήνεται, καθώς φαίνεται ότι 20 μόνο λεπτά χαλάρωσης μετά το μεσημεριανό γεύμα προσφέρουν βαθιά αναζωογόνηση και κυρίως εύκολη επαναφορά του υποψηφίου στο πρόγραμμα της μελέτης του.
Όχι στην αποστήθιση…
Οι υποψήφιοι ,την ώρα της γραπτής εξέτασης στην περίοδο των Πανελληνίων, αναρωτιούνται το κατά πόσο θυμούνται όλη την ύλη που έχουν μελετήσει.
Η εμπειρία δείχνει ότι μαθητές που διάβασαν ουσιαστικά και δεν περιορίστηκαν στη στείρα αποστήθιση ανακαλούν στη μνήμη τους ό,τι χρειάζεται για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εξέτασής τους.
Η μνήμη μπορεί να ενισχυθεί αφενός με την κατανόηση σε βάθος των ενοτήτων που μελετά ο υποψήφιος, αλλά και με τη σύνδεση της κάθε ενότητας με άλλες από την εξεταστέα ύλη ή ακόμη και με παραστάσεις από την καθημερινότητα, που είναι καταγεγραμμένες στον εγκέφαλο.