ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2018 - 2019

 

gymnasio kato2 a lykeiou kato2   b lykeiou kato2   c lykeiou kato2   epal kato2  
RIGHT BANNER01
RIGHT BANNER02
RIGHT BANNER03
RIGHTBANNER04Β
RIGHT BANNER05
RIGHTBANNER06Β
RIGHT BANNER07

Λίγο πριν τις πανελλήνιες εξετάσεις

10075020 l

Ελκύεις ότι σκέφτεσαι! Για αυτό πριν τις εξετάσεις χαλάρωσε, σκέψου και πίστεψε την επιτυχία!
Οι πανελλήνιες εξετάσεις ξεκινούν σε λίγες μέρες. Οι τελευταίες μέρες κυλούν συνήθως δύσκολα, καθώς το άγχος και η αγωνία για την έκβαση των εξετάσεων μεγαλώνει, όσο ο χρόνος για τις εξετάσεις λιγοστεύει. Το άγχος δεν είναι εύκολο να εξαφανιστεί, αλλά μπορεί να γίνει διαχειρίσιμο. Ας δούμε μερικές απλές οδηγίες.

Ύπνος

Δεν βοηθάει να ξενυχτάτε στο διάβασμα το προηγούμενο βράδυ, προσπαθώντας να συγκεντρώσετε το σύνολο της ύλης στο μυαλό σας. Το πιεσμένο και εξαντλημένο μυαλό σας την άλλη μέρα δε θα μπορέσει ν’ ανταποκριθεί με επιτυχία στο διαγώνισμα.
Είναι σα να πάρετε ένα δρομέα 100 μέτρων και, αφού τον βάλετε να τρέξει 2 «κατοστάρια», να του πείτε μόλις τα τελειώσει: «τρέξε τώρα ακόμη ένα «κατοστάρι» για να σε χρονομετρήσω».
Πιστεύετε ότι ο δρομέας μας θα κάνει καλό χρόνο στο τρίτο στη σειρά «κατοστάρι»; Εσείς λοιπόν πως πιστεύετε ότι μετά από ξενύχτι θα έχετε καλή απόδοση; Δε θα έχετε. Θα κάνετε κάποιο από τα κλασικά χαζολαθάκια, αριθμητικών πράξεων για παράδειγμα, και θα χάσετε πολύ περισσότερα απ’ όσα πιστεύετε ότι θα κερδίσετε ξενυχτώντας στο διάβασμα.
Αρκετός ύπνος λοιπόν, τουλάχιστον 7-8 ώρες, για να είσαστε ξεκούραστοι. Ξέρω, θα μου πείτε ότι δεν σας κολλάει ύπνος, γιατί νιώθετε περίπου ως … μελλοθάνατοι. Δεν είναι τόσο τραγικά τα πράγματα. Κι αν δεν μπορείτε να κοιμηθείτε, ξαπλώστε στο κρεβάτι σας και ξεκουραστείτε.
Διαβάστε ένα άσχετο με τις εξετάσεις βιβλίο ή περιοδικό για να… αλλάξετε θέμα. Προς Θεού όχι τηλεόραση ή internet. Μπορεί να πιστεύετε ότι ξεχνιέστε, αλλά σας κάνει το μυαλό κουρκούτι (και όχι μόνο στην περίοδο των εξετάσεων).

Διατροφή

Δεν είναι καιρός για πειράματα. Φάτε αυτά που συνήθως τρώτε τον υπόλοιπο καιρό, προσέχοντας το βραδινό φαγητό να είναι ελαφρύ για να μπορέσετε να κοιμηθείτε ευχάριστα.
Μην πίνετε πολλούς καφέδες, προσπαθώντας να «πουσάρετε» τον εαυτό σας για ν’ αντέξει πιο πολύ. Όταν πιέζετε τον εαυτό σας να ξεπεράσει τα φυσικά του όρια, κάποια στιγμή θα καταρρεύσει και δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι αυτή η στιγμή. Μπορεί να είναι στο μέσο των εξετάσεων.
Δε χρειάζεται να τονίσω ότι δεν παίρνετε κανενός είδους χάπι που υπόσχεται πνευματική διαύγεια, εξαιρετική αντοχή στην κούραση και άλλα τέτοια πράγματα. Δεν είναι απαραίτητο να «ντοπαριστείτε» για να περάσετε στο Πανεπιστήμιο. Αφήστε που είναι επικίνδυνο για την υγεία σας.

Διάβασμα

Το διάβασμα τις μέρες των εξετάσεων πρέπει να είναι προγραμματισμένη επανάληψη κι όχι προσπάθεια να μάθετε καινούρια πράγματα, τώρα την τελευταία στιγμή.
Το αγχωτικό διάβασμα των τελευταίων ημερών, προσπαθώντας να «βουλώσεις τρύπες», φέρνει πανικό και απογοήτευση. Πολύ συχνά οι αγχωμένοι υποψήφιοι πανικοβάλλονται γιατί, όπως λένε, κλείνουν το βιβλίο και νομίζουν πως δεν ξέρουν τίποτα. Φυσικά και δεν συμβαίνει αυτό.
Απλά το άγχος τους έχει κυριεύσει και μπλοκάρει το μυαλό τους, δεν έχουν υπομονή να σκεφτούν απαιτώντας από τον εαυτό τους να ανακαλεί τις γνώσεις ακαριαία.

Η υγεία σας

Προσέξτε την υγεία σας στη διάρκεια των εξετάσεων περισσότερο απ’ ότι τον υπόλοιπο καιρό. Ένας μαθητής μου κάποια χρονιά, για να ξεσκάσει λίγο από το διάβασμα, πήγε για ένα «μπασκετάκι». Είχε την ατυχία να γυρίσει με σπασμένο το δεξί του χέρι…

Η ψυχική σας υγεία

Οι προστριβές στο οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον είναι η πλέον ακατάλληλη στιγμή να εκδηλωθούν. Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να μαλώσετε με τους γονείς σας, να χωρίσετε με το ταίρι σας, να λογομαχήσετε με τους φίλους σας.
Έχετε χρόνο για όλα αυτά μετά τις εξετάσεις. Αποφύγετε τώρα τις εντάσεις. Χρειάζεστε ηρεμία, την εμπιστοσύνη και την αγάπη των δικών σας ανθρώπων.
Να σκέφτεστε ότι οι Πανελλήνιες εξετάσεις δεν είναι η κρισιμότερη στιγμή της ζωής σας. Θα ακολουθήσουν άλλες στιγμές πιο καθοριστικές.
Να σκέφτεστε ότι κι αν δεν τα καταφέρετε τώρα, θα έχετε κι άλλες ευκαιρίες, είτε μέσω των πανελληνίων εξετάσεων είτε πέρα από αυτές.
Να θυμάστε ότι δεν οφείλετε ν’ αποδείξετε σε κανέναν τίποτα και δεν είναι ο σκοπός σας να ευχαριστήσετε τους άλλους. Απλά προσπαθείτε να πετύχετε τους στόχους σας.
Η καλή ψυχολογική σας κατάστασή είναι τώρα το μεγαλύτερο όπλο σας στην προσπάθεια για την επιτυχία. Θυμηθείτε πόσες δηλώσεις ηττημένων προπονητών και αθλητών έχετε ακούσει να ρίχνουν το φταίξιμο στην «κακή ψυχολογία».

Την ημέρα της εξέτασης

Πηγαίνετε εγκαίρως στο σχολείο εφοδιασμένοι με τα απαραίτητα σύνεργα 2 στυλό, 2μολύβια, γόμα, ξύστρα για μια άτυχη στιγμή , (το μπλάνκο απαγορεύεται) την ταυτότητα υποψηφίου, νερό ή χυμό και για όσους έχουν αφεθεί στο «κενό» και στο «έλεος της μοίρας τους» μια εικόνα της Παναγίας ή του Χριστού . Πρέπει οπωσδήποτε να έχετε ένα ρολόι χεριού, κάτι που δεν συνηθίζετε στην καθημερινή σας ζωή, αλλά, αφού δεν επιτρέπεται το κινητό, πρέπει να έχετε κάποιο τρόπο να ελέγχετε τον χρόνο.
Προσέξτε λίγο το κινητό. Δεν επιτρέπεται να το έχετε επάνω σας στη διάρκεια της εξέτασης ακόμη και κλειστό. Η ύπαρξή του πάνω σας (ακόμη και απενεργοποιημένο) αρκεί για να μηδενιστείτε. Και πιστέψτε με δεν αξίζει! Να έχετε πάρει ένα καλό πρωινό και μην ανοίγετε συζητήσεις με τους συμμαθητές σας για τα πιθανά θέματα. Σκεφτείτε κάτι πιο θετικό όπως τους καλοκαιρινούς σας προορισμούς και τις ατέλειωτες αυτές διακοπές μέχρι την 1η Οκτώβρη γιατί τότε ξεκινούν τα μαθήματα στο Πανεπιστήμιο! Ονειρευτείτε πως θα περάσετε καλύτερα. Δεν θα έχετε ποτέ ξανά τόσο μεγάλες διακοπές. Του χρόνου, που θα είστε φοιτητές, θα έχετε εξεταστική περίοδο τον Σεπτέμβριο.
Σπουδαία αξία στη ζωή είναι, όταν έχεις όραμα κι όταν αγωνίζεσαι να το πραγματοποιήσεις!

Οδηγίες για την ώρα των εξετάσεων

91940602 l

 

Δεν έχει νόημα να λες έκανα το καλύτερο που μπορούσα. Πρέπει να πετύχεις κάνοντας αυτό που είναι αναγκαίο!
Μέρος της προσπάθειας των μαθητών στις εξετάσεις είναι και η αναζήτηση τρόπων και υποδείξεων που θα βοηθήσουν στο να γράψουν σωστά και με σύστημα, με στόχο πάντα ένα καλύτερο αποτέλεσμα. Ο βαθμός επιτυχίας εξαρτάται απόλυτα από τον κόπο και την προσπάθεια που καταβάλει για την προετοιμασία ο κάθε μαθητής. Θεωρούμε όμως, ότι είναι χρήσιμη και κάθε πρόταση που μπορεί να βελτιώσει το τελικό αποτέλεσμα της όλης προσπάθειας στις εξετάσεις.

Αποφεύγουμε να διαβάζουμε όλα τα θέματα από την αρχή

Αρκετοί μαθητές μόλις παίρνουν τα θέματα, κοιτάζουν κατευθείαν το τελευταίο θέμα για να διαπιστώσουν πόσο δύσκολο είναι. Αν όντως είναι δύσκολο, τότε απογοητεύονται, και προσπαθούν να γράψουν με άγχος και κατεστραμμένη ψυχολογία, καθώς συνειδητοποιούν ότι δεν πρόκειται να γράψουν τόσο καλά όσο πίστευαν. Παράλληλα χάνουν την αυτοσυγκέντρωσή τους, κάτι που οδηγεί στο να κάνουν επιπλέον τα λάθη ακόμη και ζητήματα που γνωρίζουν.
Κοιτάμε το πρώτο θέμα-ερώτημα και μόνο. Αν είμαστε σίγουροι ότι το ξέρουμε, το γράφουμε και πηγαίνουμε στο επόμενο. Αν δεν είμαστε σίγουροι, κρατάμε κάποιες υποσημειώσεις που θα μας βοηθήσουν αργότερα να το εξετάσουμε, το αφήνουμε και πηγαίνουμε στο επόμενο. Αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται σε κάθε ερώτημα διαδοχικά μέχρι και το τελευταίο.
Σκοπός είναι να απαντάμε πάντα στα θέματα που γνωρίζουμε, χωρίς να μας απασχολούν τα θέματα που ακολουθούν ή όσα δεν γνωρίζουμε να απαντήσουμε.
Έτσι όταν φτάσουμε στο τέταρτο θέμα θα έχουμε ήδη εξασκηθεί αρκετά με τα προηγούμενα ερωτήματα, ώστε να ανακαλέσουμε γνώσεις και τεχνικές που θα μας βοηθήσουν και στην αντιμετώπιση του "δύσκολου" θέματος. Παράλληλα συνειδητοποιούμε ότι έχουμε ήδη αντιμετωπίσει επιτυχώς αρκετά ερωτήματα, δηλαδή έχουμε και καλύτερη ψυχολογία. Μην ξεχνάτε επίσης ότι έχουμε ήδη ασχοληθεί με όλα τα θέματα και έχουμε κρατήσει κάποιες σημειώσεις στο πρόχειρο.
Για τη συνέχεια, ακολουθούμε την ίδια τακτική, επιλέγοντας κάθε φορά από τα ερωτήματα που απομείνανε, αυτό που εμείς πλέον θεωρούμε πιο βατό.

Διαβάζουμε κάθε θέμα προσεκτικά, ώστε να κατανοήσουμε πλήρως τι ζητείται

Κάποιοι συνηθίζουμε να διαβάζουμε την ερώτηση και αμέσως να ξεκινούμε να γράφουμε, αυτό που νομίζουμε ότι χρειάζεται ως απάντηση.
Ακόμα όμως και κατά τη διάρκεια της απάντησης, χρειάζεται να επιστρέφουμε και να ξαναδιαβάζουμε το θέμα. Έτσι θα σιγουρέψουμε ότι δεν μας ξέφυγε κάτι σημαντικό και βρεθούμε να απαντάμε σε κάτι άλλο διαφορετικό από αυτό που ζητείται.
Δεν χρειάζεται να φτάσουμε στο σημείο, αφού γράψουμε σελίδες ολόκληρες, να διαπιστώσουμε ότι δεν έχουν σχέση με το θέμα και να αναγκαστούμε να τις σβήσουμε, ξεκινώντας πάλι από την αρχή, με περισσότερο άγχος, πίεση και σαφώς λιγότερο διαθέσιμο χρόνο.
Αφού απαντήσουμε κάποιο ερώτημα, διαβάζουμε ξανά πολλές φορές την εκφώνηση , έτσι ώστε να βεβαιωθούμε ότι απαντήσαμε σωστά και όλα τα ερωτήματα αυτής .
Αρκετοί μαθητές μόλις ολοκληρώσουν την απάντηση σε κάποιο ερώτημα προχωρούν στο επόμενο. Αφού παραδώσουν το γραπτό και συζητήσουν με συμμαθητές τους, συνειδητοποιούν ότι έχουν παραλείψει κάποιες απαντήσεις!
Αρκετά ερωτήματα είναι "διπλά" του τύπου, "να αναφέρετε ..... και να εξηγήσετε...". Κάποιος μαθητής που απορροφάται προσπαθώντας να μην ξεχάσει κάτι και να αναφέρει αυτά που ζητούνται, μόλις τα καταφέρει έχει την αίσθηση ότι ολοκλήρωσε την απάντηση και προχωράει στο επόμενο ερώτημα. Δυστυχώς όμως για αυτόν, παρέλειψε το τμήμα του ερωτήματος που ζητούσε και να "εξηγήσει".
Αφού λοιπόν ολοκληρώσετε την απάντηση σε κάποιο ερώτημα, δεν είναι κόπος να ξαναδιαβάσετε την εκφώνηση. Εάν αυτά που γράψατε είναι τα σωστά τότε θα αισθανθείτε πολύ καλύτερα για τη συνέχεια. Εάν διαπιστώσετε ότι έχετε παραλείψει κάτι, θα έχετε την ευχέρεια να το συμπληρώσετε!

Ερωτήσεις που φαίνονται γνωστές και εύκολες, χρειάζονται περισσότερη προσοχή

Συχνά σε ερωτήσεις που μας φαίνονται γνωστές - εύκολες δεν δίνουμε την απαραίτητη προσοχή και απαντάμε σχεδόν απερίσκεπτα και γρήγορα. Έτσι όμως ξεφεύγουν ορισμένες λεπτομέρειες της ερώτησης. Μία λέξη που λείπει ή άλλαξε ίσως να διαφοροποιεί όλο το πνεύμα της ερώτησης! Διαβάζουμε λοιπόν με την ίδια σοβαρότητα όλες τις ερωτήσεις, και σκεφτόμαστε καλά τις απαντήσεις, ώστε να είμαστε σίγουρου πως αυτό που γράφουμε είναι πραγματικά αυτό που μας ζητείται.

Χρησιμοποιούμε λειτουργικά το πρόχειρο

Δεν υπάρχει κάποιος κανόνας για το αν πρέπει πρώτα λύνουμε τα θέματα στο πρόχειρο ή όχι. Κάθε μαθητής διαμορφώνει το δικό του τρόπο. Εάν είναι σίγουρος για την απάντηση μπορεί να απαντήσει κατ' ευθείαν στο καθαρό. Αν όχι, τότε μάλλον θα δοκιμάσει στο πρόχειρο.
Διαβάζοντας ένα θέμα μας έρχονται διάφορες σκέψεις που ακόμα ίσως να μην είμαστε σε θέση να εξακριβώσουμε κατά πόσο και πώς χρειάζονται ή ακόμα και αν σχετίζονται με το θέμα. Προφανώς χρειάζεται να γράψουμε αυτές τις σκέψεις κάπου για να μην τις ξεχάσουμε και να μπορέσουμε αργότερα να ελέγξουμε τη χρησιμότητά τους.
Αυτό ακριβώς κάνουμε στο πρόχειρο. Καταγράφουμε και ελέγχουμε τις σκέψεις μας. Έτσι στην έκθεση επιλέγουμε τα επιχειρήματα που θα χρησιμοποιήσουμε, αλλά και τη σειρά με την οποία θα τα παρουσιάσουμε, ενώ στα μαθηματικά, ελέγχουμε με πράξεις, αν η σκέψεις μας οδηγούν στο ζητούμενο.

Πρέπει να λύνουμε πρώτα ολόκληρο το θέμα στο πρόχειρο και μετά να το αντιγράφουμε στο καθαρό, ή όχι;

Η απάντηση ίσως να γίνει πιο εύκολη, αν θεωρήσουμε το πρόχειρο σαν το θρανίο και σκεφτούμε τον τρόπο που το χρησιμοποιούν οι μαθητές όλη τη χρονιά. Σε κάθε διαγώνισμα έχουν την τάση να μουντζουρώνουν στο θρανίο, να σημειώνουν μία λέξη που τους παραπέμπει κάπου, να κάνουν πράξεις, να γράφουν κάποιο τύπο που ίσως να ξεχάσουν, να ξεκινήσουν την αρχή από μία παράγραφο που σκέφτονται να αναπτύξουν. Πάντως σχεδόν κανένας μαθητής δεν γράφει στο θρανίο ολόκληρα θέματα με σκοπό να τα αντιγράψει μετά στο καθαρό. Κάπως έτσι πρέπει να είναι και η χρήση του πρόχειρου. Δεν χρειάζεται να τα γράφουμε όλα πρώτα εκεί. Γράφουμε στο πρόχειρο ότι και όσα χρειαζόμαστε μέχρι να πάρουμε εμπρός και να είμαστε σίγουροι για την ορθότητα αυτών που θα γράψουμε στη συνέχεια.
Αν δεν νοιώθουμε άνετα αλλιώς, τότε ναι, θα χρειαστεί να γραφτούν πρώτα όλα στο πρόχειρο. Η επιλογή είναι φυσικά των μαθητών, αρκεί να μην ξεχαστούν και σπαταλήσουν πολύ χρόνο.

Προσέχουμε την εμφάνιση του γραπτού μας.

Είναι γεγονός πως οι περισσότεροι μαθητές σήμερα, δυστυχώς δεν γνωρίζουν πως πρέπει να γράφουν ένα διαγώνισμα, ώστε να έχει πλήρη και ολοκληρωμένη μορφή. Συνήθως παραδίδονται γραπτά, πολλές φορές ανορθόγραφα, με ελλείψεις και λάθη στη γραμματική, σαφώς μη εμφανίσιμα και αρκετές φορές με ασυναρτησίες και ασύνδετες σκέψεις. Βέβαια δεν υπάρχουν μονάδες για την εμφάνιση του γραπτού, επηρεάζουν όμως σημαντικά τους βαθμολογητές, όπου μέσα στο 'χάος' ξεχωρίζει ένα προσεγμένο γραπτό.
Σε αυτήν την κατεύθυνση προσέξτε λίγο τα γράμματα που κάνετε (ιδίως στην πρώτη σελίδα η οποία είναι η βιτρίνα του γραπτού).
Είναι τα σχήματα καθαρά και μεγάλα ή πρόκειται για προχειροδουλειά;
Χρησιμοποιείτε όργανα για να κάνετε σχήματα ή τα κάνετε με το χέρι; (αλήθεια υποστηρίζετε ακόμα ότι μπορείτε να κάνετε ένα κύκλο με το χέρι και χωρίς διαβήτη;).
Ξεχωρίζουν οι προτάσεις και οι παράγραφοι στα όσα γράφετε; Μήπως έχετε την τάση να γράφετε και έξω από τα περιθώρια των σελίδων ή να στριμώχνεται τις λέξεις για να χωρέσουν όλα σε μία σειρά;
Και το πιο σημαντικό. Αφήνετε 2-3 κενές σειρές ανάμεσα στα ερωτήματα και τα θέματα για να ξεχωρίζουν.

Εξηγούμε οτιδήποτε κάνουμε

Στην αρχή κάθε απάντησης, πάντα αναφέρουμε πιο ερώτημα αναπτύσσουμε (Θέμα 1β.). Σαφώς και δεν χρειάζεται να γράφουμε τις απαντήσεις με τη σειρά. Μπορούμε να ξεκινήσουμε από το "Θέμα 1γ" να συνεχίσουμε στο "Θέμα 4β" και μετά να επιστρέψουμε στο "Θέμα 1α". Για αυτό το λόγο είναι σημαντικό να αναφέρουμε που θέμα αναπτύσσουμε. Μην θεωρείτε πως είναι υποχρέωση του βαθμολογητή να βρει τί κάνετε και τί εννοείτε.
Αν αργότερα ενώ απαντήσατε στο "θέμα 3β" θελήσετε να συμπληρώσετε κάτι που θυμηθήκατε στο θέμα 2α που έχετε ήδη γράψει προηγουμένως και δεν έχει χώρο, δεν βάζουμε αστεράκια και βελάκια σαν παραπομπές. Επιστρέψτε στο τέλος στο "Θέμα 2α" και συμπληρώστε κάποια παραπομπή όπως "συνεχίζεται μετά το θέμα 3β" ή κάτι παρόμοιο. Μετά το θέμα 2α ξεκινήστε καινούργια παράγραφο και σημειώστε ότι πρόκειται για τη 'Συνέχεια του ερωτήματος 2α'.
Στην ουσία δεν αφήνουμε τίποτα στην τύχη, βάζουμε τίτλους και αναφορές και προσπαθούμε να κάνουμε τη δουλειά του βαθμολογητή λίγο πιο εύκολη.

Δεν αφήνουμε κάποιο θέμα κενό από απάντηση

Είναι δυνατό να γνωρίζουν όλοι οι μαθητές όλες τις απαντήσεις; Σαφώς και όχι. Αρκετά συχνά σε κάποια ερωτήματα δεν ξέρουμε τί να γράψουμε είτε επειδή δεν διαβάσαμε τη συγκεκριμένη ενότητα, είτε επειδή 'κόλλησε το μυαλό'. Το θέμα είναι πως ακόμα και σε θέματα που δεν γνωρίζετε την απάντηση, σίγουρα έχετε κάποιες ιδέες.
Η παρότρυνση η δική μας είναι να γράφετε αυτές τις ιδέες σας.
Αν αφήσετε κάποιο θέμα χωρίς απάντηση, το σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται να πάρετε καμία μονάδα σε αυτό. Αν γράψετε κάτι, που ίσως να θεωρείτε ότι είναι και λάθος, δεν έχετε να χάσετε απολύτως τίποτα! Αν όμως αυτό που γράφετε είναι μέρος της απάντησης, τότε σίγουρα θα πάρετε και τις μονάδες που του αναλογούν. Εκτός αν θέλετε και εσείς να μένετε με το παράπονο ,ότι το είχατε στο πρόχειρο σωστό, αλλά δεν ήσασταν σίγουρος/η και για αυτό δεν το περάσατε στο καθαρό.

Όταν τελειώσουμε και με το τελευταίο ερώτημα, δεν φεύγουμε αμέσως

Αφού τελειώσατε καθίστε λίγο ακόμα. Ηρεμήστε, χαλαρώστε και ρίξτε ακόμα μία ματιά στα θέματα. Κάνετε έναν έλεγχο αν απαντήσατε όντως σε όλα τα θέματα όπως νομίζετε. Μήπως ξεχάσατε να γράψετε κάποιο θέμα ή κάποιο ερώτημα, ενώ έχετε την εντύπωση ότι το έχετε γράψει. Αν διαπιστώσατε ότι θέλετε να προσθέσετε κάτι, έχετε το χρόνο για να το κάνετε. Αν δεν διαπιστώσατε καμία εκκρεμότητα της τελευταίας στιγμής, μπορείτε να αποχωρήσετε ήρεμοι και χαλαροί

Οι εξετάσεις έχουν τη δική τους φιλοσοφία

Στα σχολεία, σαφώς και δεν δίνεται ανάλογη σημασία για τις εξετάσεις και τους γραπτούς διαγωνισμούς. Η εξήγηση πως στα σχολεία προσφέρονται γενικές και αναγκαίες γνώσεις και δεν πρέπει να στοχεύει αποκλειστικά και μόνο στην επιτυχία στις εξετάσεις, προφανώς και δεν ευσταθεί. Οι εξετάσεις είναι μέρος της σχολικής εκπαίδευσης και τα σχολεία οφείλουν να προετοιμάσουν τους μαθητές τους όσο το δυνατό καλύτερα και από όλες τις πτυχές για το συγκεκριμένο θέμα.
Ξεκινώντας να απαντάτε στα θέματα που είστε σίγουροι ότι ξέρετε, δεν κερδίζετε μόνο χρόνο, αλλά αυξάνετε την αυτοπεποίθησή σας και τις πιθανότητες να απαντήσετε σωστά και τα δυσκολότερα θέματα!

Τα sos για τους γονείς, ενόψει εξετάσεων

31052786 l

Οποιοσδήποτε μπορεί να έχει ένα παιδί και να αποκαλεί τον εαυτό του «γονέα». Ο αληθινός γονέας όμως είναι αυτός που βάζει το παιδί του πάνω από τις ανάγκες του και τα θέλω του!
Οι σχολικές εξετάσεις είναι μια επώδυνη διαδικασία για τα παιδιά. Εξίσου επώδυνη μπορεί να αποδειχτεί και για τους γονείς οι οποίοι καλούνται πολλές φορές να αντιμετωπίσουν κάποιες εντελώς πρωτόγνωρες γι’ αυτούς καταστάσεις. Παρακάτω δίνονται μερικές οδηγίες προς ναυτιλλομένους γονείς ώστε να μπορέσουν να βοηθήσουν ουσιαστικά το παιδί τους σε αυτή την ομολογουμένως δύσκολη δοκιμασία.

«Μην έχεις άγχος»

Η πιο συνηθισμένη και ταυτόχρονα η πιο αποτυχημένη συμβουλή που μπορεί να δώσει ένας γονέας στο παιδί του ενόψει εξετάσεων είναι η all time classic : «Μην έχεις άγχος». Πως να μην έχει άγχος το παιδί όταν έχει μπροστά του να δώσει τόσο σημαντικές εξετάσεις;
Επίσης η συμβουλή «Μην έχεις άγχος» καταργεί και τον ορισμό της έννοιας του άγχους, το οποίο είναι κάτι που συμβαίνει ερήμην εκείνου που το βιώνει. Το να ζητάμε κάτι τέτοιο από το παιδί, λες και είναι κουμπί να το πατήσει, πέρα του ότι είναι τελείως ουτοπικό, το μόνο που μπορεί να καταφέρει είναι να το φορτώσει με ένα ακόμα μεγαλύτερο άγχος : «το άγχος να μην έχει άγχος».
Αυτό που μπορεί να κάνει ο γονέας λοιπόν, εφόσον το άγχος στις πανελλήνιες είναι αναπόφευκτο, είναι αρχικά, να συμβουλέψει το παιδί του να κοντρολάρει και να περιορίσει αυτό το άγχος, και να μην το αφήσει ελεύθερο και ανεξέλεγκτο σε σημείο που να τον κυριεύει και να μην το αφήνει να σκεφτεί καθαρά. Έπειτα οφείλει να του εξηγήσει ότι η επιθυμία για την επίτευξη ενός υψηλού στόχου πάντα συνοδεύεται από άγχος. Ότι μια από τις φυσικές λειτουργίες του άγχους είναι να μας ενεργοποιεί για μια μάχη ή μια δοκιμασία στην οποία αν πηγαίναμε χαλαροί μάλλον δεν θα είχαμε πολλές πιθανότητες επιτυχίας.
Επίσης είναι βασικό να τονίσει στο παιδί ότι μπορεί να αποδώσει μια χαρά και σε συνθήκες άγχους και ότι τα μεγαλύτερα ανθρώπινα επιτεύγματα έχουν πραγματοποιηθεί σε τέτοιες συνθήκες έντονου άγχους. Ας του εξηγήσει ότι σε ένα συναγερμό που κτυπάει ανεξέλεγκτα το πιο απλό που μπορεί να κάνει κανείς είναι να τον αφήσει να κτυπάει και να τον αγνοήσει.
Το βασικό λοιπόν είναι να πειστεί το παιδί ότι το άγχος, σε περιπτώσεις όπως τις εξετάσεις, είναι φυσιολογικό φαινόμενο που υποδηλώνει μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας αφού παρατηρείται κυρίως στους μαθητές εκείνους που τελικά πάνε καλά στις εξετάσεις.

«Όταν σου δώσουν τα θέματα»

Προετοιμάστε το παιδί σας για τα όσα ενδεχομένως θα νιώσει πριν και μετά του δοθούν τα θέματα των εξετάσεων. Πείτε του ότι μέχρι να του δοθούν τα θέματα είναι απόλυτα αναμενόμενο να νιώθει μεγάλη αγωνία, σαν να έχει κολλήσει ο χρόνος.
Επίσης τονίστε του ότι είναι απόλυτα φυσιολογικό και συνηθισμένο αφού πάρει τα θέματα στα χέρια του και στην πρώτη ματιά ή ανάγνωση ενδεχομένως να νιώσει ότι «πάει τελείωσε, δεν ξέρω τίποτα». Μετά όμως όταν θα αρχίσει και ασχολείται με το κάθε θέμα ξεχωριστά θα καταλάβει ότι αυτό που αισθάνθηκε αρχικά δεν ήταν παρά μια ψευδαίσθηση.

«Δεν θυμάμαι τίποτα»

Αν οι μέρες των εξετάσεων πλησιάζουν και ουσιαστικά το παιδί σας έχει μπει στην τελική ευθεία μην απορήσετε αν εμφανιστεί μπροστά σας μια μέρα σε κακή ψυχολογική κατάσταση ουρλιάζοντας « δεν θυμάμαι τίποτα» ή «δεν προλαβαίνω να βγάλω την ύλη με τίποτα» ή «δεν υπάρχει περίπτωση να τα πάω καλά».
Αν κάτι τέτοιο συμβεί καταρχάς να κρατήσετε τη δική σας ψυχραιμία και να εξηγήσετε ήρεμα και απλά στο παιδί ότι αυτό που νιώθει είναι κάτι που νιώθουν τα περισσότερα παιδιά λίγο πριν τις εξετάσεις. Διαβεβαιώστε το ότι δεν έχει καμία πραγματική βάση και απλά εκφράζει το άγχος που είναι φυσικό να έχει. Και ότι αυτοί οι φόβοι του θα εξανεμιστούν μόλις αρχίσουν οι εξετάσεις.

«Μαμά, μπαμπά είναι τόσο σοβαρά τα πράγματα»;

Καλό θα είναι οι γονείς να μην τονίζουν, με την στάση τους, τη σημαντικότητα των εξετάσεων. Σε αυτό δεν βοηθάνε καθόλου οι πορτοκαλάδες, οι μπριζόλες, τα τάματα και το πώς μαλώνουν με τις γείτονες για «ησυχία για να διαβάσει το παιδί». Επίσης το θέαμα με τους γονείς που είναι κρεμασμένοι στα κάγκελα του σχολείου την ώρα των εξετάσεων δεν βοηθάει καθόλου. Τα παιδιά βλέποντας αυτή την νέα και ειδική μεταχείριση των γονέων απέναντί τους καταλαβαίνουν ότι «κάτι πολύ σοβαρό συμβαίνει εδώ» και νιώθουν να φορτώνονται και να αγωνιούν ακόμα περισσότερο.
Οι γονείς λοιπόν θα πρέπει να αποφεύγουν να υπογραμμίζουν με την συμπεριφορά τους την δύσκολη θέση που εκ των πραγμάτων βρίσκεται το παιδί τους και να κατανοήσουν ότι οι εξετάσεις δεν είναι κάποια μορφή αρρώστιας που περνάει το παιδί και που απαιτεί ειδική φροντίδα από μέρος τους. Το κλειδί είναι να βρίσκονται δίπλα στο παιδί με διακριτικότητα και να του δώσουν να καταλάβει ότι: «είμαστε εδώ για σένα για όσο και για ότι εσύ θελήσεις». Πρέπει να αφήνουν την πρωτοβουλία στο παιδί για το αν και το πότε εκείνο θα θελήσει να μοιραστεί μαζί τους τις αγωνίες και τους φόβους του.

«Το λάδι στη φωτιά»

Υπάρχουν κάποια πράγματα που οι γονείς πρέπει να αποφύγουν πάση θυσία. Όπως π.χ. να μην ρωτούν το παιδί πολλές λεπτομέρειες για την πορεία του διαβάσματος. Καλό θα είναι επίσης να μην ανεβάζουν ψηλά τον πήχη σε σχέση με τα αποτελέσματα που αναμένουν από το παιδί τους και να μην μιλάνε για σχολές πριν από το πέρας των εξετάσεων.
Επίσης κάποιες φράσεις σαν τις παρακάτω πρέπει οπωσδήποτε να αποφεύγονται : « έχεις πολύ ακόμα για να τελειώσεις την ύλη;» ή «στρώσου στο διάβασμα, γιατί ο χρόνος κυλάει» ή «ο τάδε συμμαθητής έχει ήδη ξεκινήσει επαναλήψεις » ή «μη κάθεσαι όλη μέρα στο Facebook» ή «ελπίζω να βάλεις τα δυνατά σου και να τα πας όσο καλά τα πήγε ο αδελφός σου» και η χειρότερη από όλες «ήρθε η ώρα να αποδείξεις την αξία σου».

«Κλείσε τα αυτιά σου»

Οι γονείς οφείλουν να συμβουλέψουν το παιδί τους να «κλείσει τα αυτιά του» σε διάφορες περίεργες φωνές όπως :
α) συμμαθητών που λίγο πριν μπουν στην αίθουσα για να γράψουν διαδίδουν ότι τους είπε ο φροντιστής τους ότι το τάδε θέμα είναι sos.
β) συμμαθητών που αφού τελειώσει η εξέταση βγαίνουν από την αίθουσα φωνάζοντας ότι τα θέματα ήταν πολύ εύκολα ή ρωτώντας εσένα τι έγραψες στο τάδε θέμα λέγοντάς σου το μακρύ τους και το κοντό τους για τις σωστές απαντήσεις.

«Πως πήγες στην σημερινή εξέταση;»

Ένα σύνηθες φαινόμενο είναι οι μαθητές αμέσως μετά την εξέταση σε ένα μάθημα να τρέχουν να δουν ή να ακούσουν τις απαντήσεις για να δουν πως τα πήγαν. Αυτό που πρέπει οι γονείς να συμβουλεύουν το παΐδι τους είναι να καθαρίσει το μυαλό του από σκέψεις σχετικά με την προηγούμενη εξέταση που αποτελεί παρελθόν τώρα πια. Ωστόσο αυτό διαφέρει από άτομο σε άτομο, κάποιος μπορεί να χρειάζεται να κοιτάξει τις απαντήσεις για να του φύγει η αγωνιά και η περιέργεια για να προχωρήσει και κάποιος άλλος μπορεί να είναι της φιλοσοφίας « ότι έγραψα δεν έχει νόημα να κοιτάξω τις λύσεις».
Αυτό που σίγουρα όμως δεν πρέπει να κάνει ο μαθητής είναι να κάθεται να «σκαλίζει» το πως έγραψε για ώρες, διότι ο χρόνος για την επομένη εξέταση είναι περιορισμένος και πολύ σημαντικός, και όσο πιο γρήγορα ο μαθητής καθαρίσει το μυαλό του τόσο πιο γρήγορα θα αρχίσει να προετοιμάζεται για την επομένη εξέταση.

«Μην το παίζετε εντελώς αδιάφοροι»

Αρκετοί γονείς στην προσπάθεια να απαλύνουν το άγχος και την αγωνία του παιδιού τους ενόψει εξετάσεων περνούν στην αντίθετη όχθη: υποκρίνονται τους τελείως αδιάφορους γονείς για την επίδοση του παιδιού. Ειδικά η περίπτωση εκείνων των υπερπροστατευτικών και παρεμβατικών γονέων που από τη μια στιγμή στην άλλη, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της αντίστροφης ψυχολογίας, μετατρέπονται σε αδιάφορους οφείλουμε να πούμε ότι δεν πείθει το παιδί και μάλιστα ενδεχομένως να το αγχώσει περισσότερο αφού ίσως το παιδί διαπιστώνοντας αυτή την ψεύτικη συμπεριφορά των γονέων σκεφτεί ότι «κάτι πολύ σοβαρό φοβούνται για μένα».
Το καλύτερο που έχουν να κάνουν αυτοί οι γονείς είναι να έχουν μια φυσιολογική στάση απέναντι του που ούτε το φορτώνει με τις δικές τους αγωνίες αλλά και ούτε το κάνει να υποψιάζεται ότι κάτι του κρύβουν.

«Δεν αναγνωρίζω το παιδί μου»

Είναι πολύ συνηθισμένο για τα παιδιά που δίνουν εξετάσεις να παρουσιάζουν μεγάλα σκαμπανεβάσματα στη διάθεσή τους και μερικές φορές αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά. Οι γονείς πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για κάτι τέτοιο, να μην ανησυχήσουν και να μην το πάρουν προσωπικά αν το παιδί τους «ψάχνεται για καβγά» μαζί τους. Κάποιες φορές θα κληθούν να παίξουν το επώδυνο ρόλο του «κυματοθραύστη», κάποιες φορές θα νιώσουν παντελώς ανήμποροι να χειριστούν μια τέτοια συμπεριφορά. Η χειρότερη αντιμετώπιση μια τέτοιας κατάστασης από τους γονείς είναι να μουλαρώσουν νιώθοντας αδικημένοι ή να ασκήσουν κριτική στο παιδί για την συμπεριφορά του.
Το καλύτερο που μπορούν να κάνουν είναι να αποδεχτούν αυτή τη συμπεριφορά του παιδιού και να το διαβεβαιώσουν με κάθε τρόπο ότι είναι δίπλα του και ότι το αγαπούν άνευ όρων.

«Η αποτυχία στις εξετάσεις δεν είναι αδιέξοδο»

Οι γονείς πρέπει να δείξουν με κάθε τρόπο στο παιδί τους ότι η επιτυχία στις εξετάσεις δεν είναι μονόδρομος στη ζωή και ότι θα υπάρξουν μελλοντικά πολλές ευκαιρίες. Ότι κανείς δεν γνωρίζει τι του έχει φυλαγμένο η ζωή και ότι αυτή είναι και γοητεία της. Ότι δεν κρίνονται τα πάντα στη μια προσπάθεια. Ότι δεν τελειώνει η ζωή με τις πανελλαδικές μα ούτε και αρχίζει. Οι ψυχολόγοι θεωρούν ότι η αίσθηση αδιεξόδου είναι πάρα πολύ επικίνδυνη στη ζωή ενός νέου ανθρώπου και ότι η ύπαρξη εναλλακτικών λύσεων είναι το πιο σημαντικό στοιχείο ψυχικής ισορροπίας.
Καλό θα είναι λοιπόν οι γονείς να έχουν κάνει μια τέτοια συζήτηση όσον αφορά τις εναλλακτικές λύσεις σε περίπτωση αποτυχίας, πριν ακόμα αρχίσουν οι εξετάσεις. Επίσης είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να τονίσουν ρητά στο παιδί τους ότι οτιδήποτε και να συμβεί στις εξετάσεις αυτό δεν πρόκειται να επηρεάσει την εκτίμηση και την αγάπη τους για εκείνο.

«Το παιδί δίνει εξετάσεις, όχι οι γονείς»

Αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο γιατί αλλιώς το παιδί φορτώνεται τα όνειρα μιας ολόκληρης οικογένειας το οποίο είναι μεγάλο φορτίο για τις νεανικές του πλάτες. Όσο οι γονείς θα βλέπουν το παιδί σαν προέκταση του εαυτού τους, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να θέλει εκείνο να εκπληρώσει τα ανεκπλήρωτα όνειρα των γονέων του. Και αν κάτι παρ’ ελπίδα πάει στραβά τότε θα νιώθει ότι απογοήτευσε και τους γονείς του.
Τελικά…
…μήπως κατά τη διάρκεια των πανελλαδικών δίνουν εξετάσεις και οι γονείς; Τα παιδιά δίνουν εξετάσεις ως μαθητές και οι γονείς ως γονείς. Το άριστα στις εξετάσεις των γονέων σημαίνει να βάλουν στην άκρη τις δικές τους προσδοκίες για το παιδί τους και να υπερβούν τη ματαιοδοξία τους όσον αφορά τη γνώμη του κόσμου. Επιτυχία και στους μαθητές και στους γονείς οι οποίοι όμως εξετάζονται σε εντελώς διαφορετικά θέματα.
Το παιδί έχει ανάγκη την ενθάρρυνση, έτσι όπως τα φυτά έχουν ανάγκη το νερό!

Μαθαίνω να προετοιμάζομαι για τις εξετάσεις με σωστά βήματα

88040010 l

Δώσε μου 6 ώρες να κόψω ένα δέντρο και θα ξοδέψω τις πρώτες 4 να ακονίζω το τσεκούρι!

Προετοιμάσου εγκαίρως

Μην περιμένεις την πίεση του χρόνου (την «τελευταία στιγμή» που λέει ο λαός μας) για να λειτουργήσεις. Ο σοφός λαός μας τότε κάνει λόγο για «πασαλείμματα» και ανοικοκύρευτη εργασία. Άρχισε την επανάληψη σε κατάλληλο χρόνο πριν από τις εξετάσεις. Αν μάλιστα δεν τα «αρπάζεις» (κατανοείς, εμπεδώνεις) και πολύ εύκολα, η κατασπατάληση του χρόνου σου και η αναβολή της επανάληψης είναι μία πολύ καλή συνταγή για το άγχος. Η εκτέλεση της δουλειάς σου απαιτεί λιγότερη προσπάθεια από την περίσκεψη για την εκτέλεση της δουλειάς σου!

Οργάνωσε τον χώρο μελέτης σου

Σκέψου πού μελετάς. Φρόντισε να διαχωρίσεις τον χώρο που διαβάζεις από τον χώρο που ξεκουράζεσαι. Απομάκρυνε κάθε αφορμή περισπασμού, κάθε τι που παράγει ήχο ή εικόνα και σε σου αποσπάσει την προσοχή, από τον χώρο εργασίας σου – εικόνες, ραδιόφωνο, τηλεόραση, κινητό κλπ – και τοποθέτησέ τα στον χώρο ξεκούρασής σου. Αν αυτό είναι ακόμα και ο ήχος απτό ρόλοι του γραφείου σου … ‘πέταξε το‘ μακριά. Μην σε νοιάζει τι θα πει η μανά σου για το decor εδώ κρίνεται η επιτυχία σου. Όμοια φρόντισε να κρατήσεις μακριά τη μελέτη σου από τον χώρο όπου ξεκουράζεσαι, ώστε να μην εισβάλλει το διάβασμά σου στον ιδιαίτερο χώρο «αναψυχής» σου. Συνήθιζε να διαβάζεις στον χώρο μελέτης σου και να ξεκουράζεσαι μόλις απομακρύνεσαι από τον συγκεκριμένο χώρο. Ένας τέτοιος φυσικός διαχωρισμός θα σε βοηθήσει και στον διανοητικό διαχωρισμό.

Οργάνωσε τον χρόνο σου

Μην γίνεις και εσύ από αυτούς του μαθητές που λένε ‘συγγνώμη κύριε, αλλά δεν πρόλαβα να κάνω (καλή ) επανάληψη για το διαγώνισμα’ ή ‘δεν πρόλαβα να λύσω ( όλες ) τις ασκήσεις’ ή ‘δεν πρόλαβα να διαβάσω την θεωρία’ κλπ. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία όταν έχεις 24 ώρες! Αρχικά για να οργανώσεις σωστά τον χρόνο σου, πρέπει πρώτα να θέσεις τις προτεραιότητες σου. Μια σωστή και λογική ιεράρχηση θα ήταν : Σχολειό > Φροντιστήριο > Διάβασμα > προπόνηση / γυμναστήριο / δραστηριότητα > βόλτα/ξεκούραση > οτιδήποτε άλλο. Αφού έθεσες τις προτεραιότητες σου, τώρα πρέπει να οργανώσεις την εβδομάδα, σου σύμφωνα με αυτές! Μια πρακτική συμβουλή θα ήταν να πάρεις ένα χαρτί και ένα μολύβι/στυλό να γράψεις τις ημέρες τις εβδομάδας οριζόντια πάνω-πάνω και από κάτω τις 24 ώρες που ανήκουν στην κάθε μια. Αφού το έκανες αυτό, ξεκίνα να γεμίζεις τις ημέρες σου με τις ώρες του ύπνου. Όσον αφορά τον ύπνο, είναι κάτι που γνωρίζουμε ότι όλοι οι μαθητές είναι λάτρες αλλά πρέπει να περιοριστεί και να σταθεροποιηθεί, έτσι ώστε και το πρόγραμμα να είναι σταθερό και αποτελεσματικό. Αφού συμπλήρωσες και τον ύπνο άρχισε να καταγράφεις σε κάθε μέρα τις 2 πρώτες προτεραιότητες που αναφέρθηκαν πιο πάνω ( σχολείο, φροντιστήριο ). Όταν τελειώσεις και με αυτό, θα μπορείς ξεκάθαρα να δεις πως υπάρχει ελεύθερο χρόνος και για διάβασμα και για δραστηριότητες και για βόλτες, αρκεί ένα καλό πλάνο και μια σωστή ιεράρχηση. Ανάλογα με το πότε διαβάζεις και με το πόσο διάβασμα χρειάζεσαι για μάθεις την θεωρία και να λύσεις τις ασκήσεις τις εβδομάδας συμπλήρωσε το πρόγραμμα . Το πρόγραμμα μελέτης είναι αν όχι το πιο σημαντικό, ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να τελειοποιήσεις.
Πολύ συχνά οι μαθητές ξεχνάνε η παραβλέπουν τις προτεραιότητες τους επεκτείνοντας τα διαστήματα ύπνου, αυξάνοντας τις εβδομαδιαίες βόλτες και την καθημερινή ξεκούραση. Όχι επειδή είναι κακοί, χαζοί ή αδιάφοροι μαθητές αλλά επειδή τους λείπουν τα αποθέματα θέλησης και αυτοπειθαρχίας. Ο καθένας μπορεί να κοιμηθεί 2 ώρες παραπάνω να βγει βόλτα με τους φίλους του και να «χαζεύει» στο Instagram… γιατί είναι εύκολο. Εκεί βρίσκεται η διαφορά μεταξύ του επιτυχημένου και του αποτυχημένου, στην αυτοπειθαρχία του. Ο καθένας μπορεί να γίνει «κάλος», πρέπει όμως πρώτα να το πιστέψει και έπειτα να δρα πειθαρχημένα, δίχως να γίνεται θύμα των περισπασμών.
Εξάσκηση!
Ασκήσου με κατάλληλα διαμορφωμένα θέματα, συχνά και ποικιλοτρόπως. Αναζήτησε τα προηγούμενα θέματα των εξετάσεων και στοχάσου τις παγίδες και τα προβλήματα που εγκρύπτονται σε αυτά. Μην φοβάσαι την πιθανότητα να κάνεις λάθη: στην πραγματικότητα είναι η κατάλληλη στιγμή να κάνεις λάθη, ώστε να προλάβεις να τα διορθώσεις εγκαίρως. Φρόντισε να διαγωνιστείς πολλές φορές σε θέματα προσομοίωσης και σε ειδικά διαγωνίσματα με αντίστοιχη, ισόποση εξεταστέα ύλη.
Γενικό συμπέρασμα
Όσο περισσότερο συμφιλιώνεσαι με αυτό που αντιμετωπίζεις, τόσο ορθότερα συνειδητοποιείς ότι η επιτυχία είναι αποτέλεσμα τίμιου μόχθου και όσο αποτελεσματικότερα μάθεις να μελετάς, τόσο πιο πολύ θα ξεπερνάς το άγχος των εξετάσεων και θα ωριμάζεις μαθησιακά.
Για να συνοψίσουμε, οι πιθανότητες επιτυχίας σου είναι συνάρτηση των εξής παραγόντων:
  • μεθοδικότητας προετοιμασίας
  • αποτελεσματικότητας διαβάσματος
  • σφαιρικής και κριτικής προσέγγισης της εξεταστέας ύλης
  • ψυχολογικής αυτοκυριαρχίας και συναισθηματικής ισορροπίας
  • κατανόησης και έγκαιρης αντιμετώπισης αποριών και δυσχερειών στην εμπέδωση της ύλης
  • ακώλυτης επικοινωνίας με τον διδάσκοντα για το εν λόγω διδακτικό αντικείμενο
  • βούλησης για πρόοδο και επιτυχία
Και να θυμάσαι:
Στις πανελλήνιες εξετάσεις δεν αξιολογείται και δεν επιβραβεύεται τόσο ο χαρισματικός μαθητής, όσο ο φιλομαθής και ο εργατικός!

Άγχος, άγχος, άγχος

32794158 l

Φαίνεται να είναι η λέξη που περιγράφει καλύτερα την ψυχική εμπειρία των υποψήφιων για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Ας σταθούμε για λίγο στο πώς σκέπτεται κανείς σχετικά με τις εξετάσεις και τις επιδόσεις του.
Συνήθως οι μαθητές αγχώνονται γενικά με τις εξετάσεις, χωρίς να σκεφτούν μερικά αντικειμενικά δεδομένα:
α) θα πρέπει κανείς να σκεφτεί πώς τα έχει πάει μέχρι στιγμής στα τεστ και στη βαθμολογία του.
β) πρέπει να υπολογίσει τι βαθμό πρέπει να πάρει για να πετύχει το στόχο του.
γ) πρέπει να υποθέσει ότι θα εξακολουθήσει να τα πηγαίνει τόσο καλά όσο και μέχρι τώρα.
δ) θα πρέπει να σκεφτεί πώς θα είναι τα πράγματα μετά τις εξετάσεις, αν συνεχίσει με τις ίδιες επιδόσεις.

Διαβάζοντας με άγχος

Πολλές φορές, όταν υπολογίσει κανείς τους βαθμούς του και τις επιδόσεις του όλη τη σχολική χρονιά στα διάφορα τεστ, συνειδητοποιεί ότι δεν τα πάει και τόσο άσχημα όσο νόμιζε, ή ότι το μέλλον δεν είναι τόσο σκοτεινό. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται το άγχος.
Κάτι που συχνά ξεχνάνε οι μαθητές είναι ότι οι εξετάσεις μετράνε το κατά πόσο μελέτησε και αφομοίωσε κάποιος την εξεταστέα ύλη, αλλά, σε καμία περίπτωση δε μετράνε την αξία του ατόμου.
Οι εξετάσεις μπορεί να είναι καθοριστικές για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, αλλά δεν αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για μια ευτυχισμένη και δημιουργική ζωή.
Ο φόβος μήπως κανείς δεν τα πάει καλά στις εξετάσεις σχετίζεται με το περιεχόμενο τους, δηλαδή το αν θα γράψει κανείς επαρκώς τα θέματα. Είναι λοιπόν σημαντικό για τους μαθητές να ξέρουν τι είναι αυτό που ξέρουν.
Με άλλα λόγια, λίγο πριν τις εξετάσεις θα πρέπει να προσέξουν ποια σημεία των μαθημάτων γνωρίζουν πολύ καλά, που έχουν αδυναμίες, και να φροντίσουν να καλύψουν τις αδυναμίες τους.
Ένα λάθος που συχνά κάνουν οι μαθητές είναι να ξαναδιαβάζουν αυτά που ήδη ξέρουν καλά, γιατί στιγμιαία η αίσθηση επιτυχίας τους φέρνει ανακούφιση. Μακροπρόθεσμα όμως, δεν πρόκειται για καλή στρατηγική, αφού τελικά ο μαθητής αγχώνεται με αυτό που δεν ξέρει (και τελικά δε μελετάει περισσότερο).

Φυσιολογικό άγχος

Ένας ορισμένος βαθμός άγχους είναι φυσιολογικός, διότι βοηθάει το άτομο να συγκεντρωθεί πολύ καλά και να είναι σε εγρήγορση.
Το πρόβλημα ξεκινάει όταν το άγχος ξεφύγει από αυτά τα 'επιτρεπτά' όρια και κατακλύσει τον μαθητή, μπλοκάροντας έτσι την απόδοσή του.

Μειώνεται το άγχος;

Φυσικά και μειώνεται το άγχος και μάλιστα με πολλούς τρόπους.
  • Πρώτον, χρειάζεται να καταλάβουν οι μαθητές ότι πρέπει να διατηρήσουν μια ισορροπημένη ρουτίνα διαβάσματος, διατροφής και ξεκούρασης.
  • Δεύτερον, η φυσική άσκηση (είτε είναι γυμναστήριο, είτε μια βόλτα) μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του άγχους.
  • Και τρίτον, τα αντίστροφος ανάλογα πόσα : άγχος και προετοιμασία. Όσο μειώνεται το ένα τόσο αυξάνει το άλλο και το αντίθετο. Όσο πιο καλά προετοιμασμένος είναι κάποιος, δηλαδή όσο πιο καλά έχει κατανοήσει ( και όχι παπαγαλίσει ) την θεωρία του, όσες περισσότερες, διαφορετικές και δύσκολες ασκήσεις έχει λύσει και σε όσα περισσότερα διαγωνίσματα ( =προσομοίωση των πανελλαδικών) έχει εξετάσει αυτά που ξέρει, τόσο λιγότερο άγχος θα έχει. Γιατί; διότι θα νιώθει δυνατός! δηλαδή θα νιώθει πως με ότι και αν έρθει αντιμέτωπος θα είναι ικανός να το αντιμετωπίσει. Ακόμα και αν είναι άνθρωπος που αγχώνεται πολύ … η σωστή προετοιμασία μπορεί να το εξαλείψει αυτό το άγχος.

Στρατηγικές μελέτης

Τις ημέρες πριν από τις εξετάσεις καλό θα είναι να 'σπάσει' κανείς την ύλη σε μικρότερα κομμάτια, ώστε να μπορεί να πει 'θα διαβάσω από τη σελίδα 45 ως τη σελίδα 68', να το κάνει και να έχει την αίσθηση της επιτυχίας (αντί να προσπαθεί να 'παλέψει' με όλη την ύλη μαζικά).
Για πολλούς μαθητές λειτουργεί το μικρό διάλειμμα λίγων λεπτών κάθε μία ώρα, ώστε να μπορούν να ξανασυγκεντρωθούν στο διάβασμα τους.
Το να καθορίζει ο μαθητής μέχρι ποια ώρα θα διαβάσει ή πόση ύλη θα καλύψει τον βοηθάει να δει ότι αυτό που κάνει έχει αρχή, μέση και τέλος, έτσι ώστε να μην αισθάνεται ότι προσπαθεί συνέχεια και επ' αόριστον.

Βελτιώνοντας τη συγκέντρωση

Πολλοί μαθητές βρίσκουν βολικό και χρήσιμο να έχουν δίπλα τους ένα φύλλο χαρτί στο οποίο να σημειώνουν άσχετες με το διάβασμα σκέψεις ή πράγματα που έχουν να κάνουν και έτσι να μπορούν να επιστρέψουν απερίσπαστοι στο διάβασμα, χωρίς να βασανίζονται μήπως ξεχάσουν αυτό το 'κάτι'. Η μέθοδος του 'παρκαρίσματος' έχει να κάνει με το 'παρκάρισμα' μιας ενοχλητικής ιδέας, μέχρι να έχει κανείς τον χρόνο ν' ασχοληθεί μαζί της (μετά το διάβασμα).
Βοηθάει ιδιαίτερα όταν κανείς θέτει έναν στόχο στο διάβασμά του: να λύσω 8 στις 10 ασκήσεις, να μάθω όλη τη θεωρία, κλπ.

Τι λέμε στον εαυτό μας

Αυτά που λέμε στον εαυτό μας στους εσωτερικούς μας μονόλογους είναι πολύ σημαντικά για το πώς αισθανόμαστε και το πώς φερόμαστε.
Όταν κανείς αποφεύγει τις καταστροφικές σκέψεις την ώρα του διαβάσματος 'να δεις που δεν θα τα πάω καλά και δεν θα γράψω τίποτα και δεν θα περάσω και θα πουλάω κουλούρια έξω από το πανεπιστήμιο...' απελευθερώνει μέρος του εγκεφάλου του για να συγκεντρωθεί πραγματικά στο διάβασμα.
Όταν κανείς λέει στον εαυτό του 'θα κάνω ότι καλύτερο μπορώ', ήδη έχει ένα προβάδισμα και είναι πολύ πιο ρεαλιστικό, θετικό κι αισιόδοξο από τη σκέψη του στυλ 'πρέπει να είμαι τέλειος, γιατί αλλιώς...' που έχει μέσα της την απειλή του τι θα συμβεί αν τελικά δεν πετύχει.

Τεχνικές χαλάρωσης

Είτε πριν, είτε κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, οι μαθητές που αισθάνονται το επίπεδο του στρες τους να ανεβαίνει επικίνδυνα μπορούν να δοκιμάσουν τις παρακάτω ιδέες (βοηθάει να έχουν κάνει εξάσκηση από πριν, ώστε να ξέρουν πως λειτουργούν):
  • με κλειστά τα μάτια, το άτομο διώχνει όλες τις σκέψεις από το μυαλό του και παίρνει βαθιές αναπνοές.
  • με κλειστά τα μάτια, o μαθητής λέει στον εαυτό του ότι όταν τελειώσει το μέτρημα θα είναι χαλαρός και έτοιμος να απαντήσει όλες τις ερωτήσεις, και στη συνέχεια μετράει αργά από το δέκα προς τα κάτω, ως το ένα και μετά ανοίγει τα μάτια του.
  • ο μαθητής κάνει θετικές σκέψεις και καθησυχάζει τον εαυτό του ότι έχει προετοιμαστεί καλά και ότι όλα θα πάνε καλά.
  • ο μαθητής βλέπει με τα μάτια της φαντασίας του να γράφει και να πηγαίνει καλά στις εξετάσεις.
Επίσης είναι πολύ σημαντικό ο μαθητής να ξέρει και να θυμάται πως, αυτός που έχει προετοιμαστεί σωστά, δεν έχει λόγο ούτε να αγχώνεται ούτε να φοβάται για οποιαδήποτε θέματα. Από προσωπική εμπειρία μπορώ να σας πω πως όταν κάτι το ξέρεις τόσο καλά, το χέρι πάει «από μόνο του» - μηχανικά, ακόμα και αν εκείνη την στιγμή νιώθεις το άγχος να σε κατακλύζει.
Πίστεψε στον εαυτό σου. Ονειρέψου αυτό που μπορείς να γίνεις πιστεύοντας στον εαυτό σου. Τόλμησε να κάνεις τα όνειρά σου πραγματικότητα!
Joomla Templates - by Joomlage.com